Linssoppa.

Idag lagade jag en väldigt god linssoppa så jag tänkte att jag kan dela med mig av receptet! Åt upp min portion lite för fort tror jag och sitter nu här med en mage som gör ont. Men ack så gott det va! 

Du behöver till 4 personer:

en gul lök

två vitlöksklyftor

tre deciliter röda linser

femhundra gram krossade tomater

sex deciliter vatten

grönsaksbuljong

salt, peppar

paprikapulver

creme fraiche 

 

Såhär gör du: 
1. Hacka gul lök och fräs i kastrull med pressad vitlök tills det blir gyllenbrunt.

2. Häll på linserna och rör om, låt ''stekas'' i några sekunder.

3. På med krossade tomater och vatten, låt det koka upp.

4. Krydda med paprikapulver, en grönsaksbuljongtärning, salt och peppar.

5. Låt koka på mellanvärme i ca tio till femton minuter. Tills linserna är klara helt enkelt!

6. Ät med en klick vitlöks creme fraiche. 

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0